Mijn klant heeft besteld onder een valse naam

Oplichters doen zich voor als een (bestaand) bedrijf en plaatsen bestellingen die ze nooit betalen. Wanneer de oplichters zich voordoen als een bestaand bedrijf spreken we ook wel van zakelijke identiteitsfraude.

Dit kunt u direct doen

 

Deze signalen wijzen op fraude

Bestellingen onder een valse naam zijn heel moeilijk te signaleren, omdat ze net zo verlopen als normale bestellingen. Pas als er betaald moet worden blijkt dat er iets niet klopt. Het beste signaal bij deze vorm van fraude is uw eigen intuïtie: heeft u een vreemd gevoel bij een bestelling, controleer dan eerst een aantal zaken voordat u levert.

 

Heeft u het vermoeden dat u bent opgelicht? Neem dan contact op met de FHD

Bestellen onder een valse naam

Oplichters kunnen op verschillende manieren bestellen onder een valse naam: door een bedrijf te verzinnen en uit naam van dit verzonnen bedrijf bestellingen te plaatsen. Of door zich voor te doen als een bestaand bedrijf en zo bij het bestellen gebruik te maken van het vertrouwen dat dit bestaande bedrijf geniet. In het laatste geval spreken we van zakelijke identiteitsfraude.

De contactgegevens van de oplichters zien er normaal uit en lijken te kloppen. Pas nadat de bestelling is geleverd blijkt dat er iets mis is: de factuur wordt niet betaald. De klant is niet meer bereikbaar of blijkt een bedrijf te zijn waarvan de naam misbruikt is.

Hoe voorkomt u bestellingen onder een valse naam?

 

Heeft u het vermoeden dat u bent opgelicht? Neem dan contact op met de FHD