Oplichters benaderen uw bedrijf voor het plaatsen van advertenties of voor aanbiedingen voor de vermelding van uw bedrijfsnaam in een regionale gids, in een magazine voor een goed doel of op een website. Meestal doen ze alsof u al gebruik maakt van het advertentieaanbod en vragen ze u alleen nog even de gegevens te controleren of de factuur voor de nieuwe advertentietermijn te betalen. Als u het advertentieaanbod niet wil verlengen wordt gevraagd of u hiervoor even wil reageren op een mail. In de mail lijkt de advertentie of vermelding geannuleerd te worden, maar in werkelijkheid geeft u juist akkoord voor het plaatsen van een advertentie of een vermelding van uw bedrijfsgegevens. Het kan ook zijn dat de informatie over het aanbod waarop u akkoord gegeven hebt onvolledig of incorrect was. Dan blijkt bijvoorbeeld achteraf dat het bedrag dat u moet betalen veel hoger is dan afgesproken of dat het aantal plaatsingen groter is. Deze vorm van fraude wordt acquisitiefraude genoemd.
Dit kunt u direct doen
• Betaal de factuur die u ontvangt niet en geef schriftelijk aan waarom u niet betaalt. Schakel juridische hulp in als u niet goed weet hoe u dit doet.
• Doe aangifte bij de politie.
Deze signalen wijzen op fraude
• U wordt onder druk gezet om meteen te betalen of te beslissen of u gebruik wilt maken van de aanbieding.
• Er wordt gedaan alsof u al een zakelijke relatie hebt, u moet alleen even uw bedrijfsgegevens controleren.
• U hebt akkoord gegeven op een aanbod, maar later blijkt dat er andere voorwaarden/prijzen gehanteerd worden.
• U wordt gevraagd een handtekening te zetten wanneer u de (gratis) vermelding van uw bedrijfsnaam niet wil verlengen.
Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van acquisitiefraude? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk
Wat is acquisitiefraude?
Acquisitiefraude is een vorm van misleiding, waarbij oplichters erop uit zijn een overeenkomst met uw bedrijf aan te gaan. De misleiding kan op verschillende manieren plaatsvinden:
• U wordt gevraagd uw bedrijfsgegevens te controleren en te bevestigen met een handtekening. In werkelijkheid tekent u een overeenkomst.
• U geeft tijdens het contact met de oplichter aan de vermelding van uw bedrijfsnaam niet te willen verlengen. Om dit te bevestigen moet u een document tekenen, dat een overeenkomst blijkt te zijn.
• U wordt telefonisch benaderd voor plaatsing van een advertentie of vermelding van uw bedrijf. Dit zou gratis of bijna gratis zijn. Naderhand krijgt u toch een factuur (met een veel hoger bedrag dan afgesproken). Of u wordt benaderd omdat u zogenaamd al een overeenkomst voor een advertentie of vermelding heeft en nog niet betaald heeft (voor het verlengen van de overeenkomst).
• U wordt telefonisch gevraagd een goed doel te sponsoren voor een eenmalig (laag) tarief. Wanneer u toezegt blijkt u vast te zitten aan een langlopend abonnement met hoge kosten.
Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van acquisitiefraude? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk
Nog meer weten over acquisitiefraude?
Maak melding bij de Fraudehelpdesk voor verdere gerichte adviezen. U komt op civielrechtelijk terrein waarbij raadgeving maatwerk is. Op basis van jarenlange ervaring kunnen we u adviseren over welke stappen te ondernemen.