Let op (3/4): Valse sms namens BUNQ Sinds 13:45 | 5 maart 2024

Ik heb een phishingbericht ontvangen

Oplichters doen zich voor als betrouwbare partijen zoals banken, overheidsinstanties of bekende bedrijven. Met behulp van valse e-mails, sms’jes of berichten op internet en social media proberen zij gevoelige gegevens te bemachtigen (inlogcodes, creditkaartgegevens, BSN, enz.), waarmee ze hun slachtoffers geld afhandig maken en/of onder druk zetten.

 

Dit kunt u direct doen

  • Vraag uzelf altijd af of het normaal is dat de betreffende partij om deze gegevens vraagt voordat u iets invult.
  • Heeft u toch gegevens ingevuld, verander dan direct de wachtwoorden van de betreffende accounts. Kies voor sterke en unieke wachtwoorden voor elk account en stel waar mogelijk 2-stapsinlog in.
  • Meld uw bank of andere betrokken partij dat u gegevens hebt ingevoerd.
  • Meld de valse e-mail en/of oplichting bij de Fraudehelpdesk.

 

Deze signalen wijzen op phishing

  • De mails of andere berichten bevatten linkjes, QR-codes of bijlagen waarmee om gevoelige informatie gevraagd wordt.
  • De aanhef van het phishingbericht is onpersoonlijk, het bericht bevat incorrect of afwijkend taalgebruik en/of een dwingende toon.
  • Het mailadres/de domeinnaam is afwijkend, bv. met de extensie .net in plaats van .nl of met een letter verschil in het adres. Ook kan een gratis mailbox als @gmail.com of @outlook.com gebruikt worden (betrouwbare instanties en bedrijven maken hier geen gebruik van voor hun zakelijke mail).

 

Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van phishing? Neem dan contact op met de FHD

 

Wat is phishing?

Het woord phishing komt van het Engelse woord ‘fishing’, dat ‘hengelen’ betekent. Oplichters hengelen naar gevoelige informatie of geld. Ze doen zich voor als betrouwbare partijen zoals banken en overheidsinstanties en kopiëren zo goed mogelijk de uiterlijke kenmerken van deze partijen.

Verschillende manieren worden gebruikt om slachtoffers ertoe aan te zetten gegevens achter te laten: een link in de mail, een formulier op een website, een QR-code, een sms’je, een betaalverzoek.

In sommige gevallen vindt phishing telefonisch plaats, als een zogenaamde bankmedewerker of helpdeskmedewerker naar gevoelige gegevens vraagt.

Hoe voorkomt u phishing?

 

Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van phishing? Neem dan contact op met de FHD