Ik ben gebeld door mijn bank

Oplichters doen zich voor als medewerkers van uw bank en bellen u met de mededeling dat uw bankrekening in gevaar is. Doordat zij gebruik maken van de techniek ‘spoofing’ ziet u het nummer van uw bank, terwijl de oplichters in werkelijkheid met een ander nummer bellen. Zo proberen zij uw vertrouwen te winnen, zodat u geld overmaakt of (inlog)gegevens afgeeft.

Dit kunt u direct doen

Hang op en bel zelf uw bank op het bij u bekende nummer. Vraag na of uw bank u inderdaad gebeld heeft.

Deze signalen wijzen op fraude

  • U moet uw geld overboeken naar een zogenaamde veilige rekening, omdat er sprake zou zijn van een digitale dreiging of fraude.
  • De oplichters vragen u om in te loggen in uw bankomgeving of uw inloggegevens en/of pincode door te geven.
  • In een enkel geval sturen oplichters iemand naar u toe om uw bankpas en/of waardevolle spullen op te halen en ‘veilig te stellen’.

 

Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van bankspoofing? Neem dan contact op met de FHD

 

Wat is bankspoofing?

Bij bankspoofing maken oplichters gebruik van de techniek ‘spoofen’: een manier om een ander telefoonnummer in het display te laten zien dan waarmee gebeld wordt. Zo herkent u het telefoonnummer van uw bank, terwijl u in werkelijkheid vanaf een ander nummer gebeld wordt.

Oplichters geven aan dat er sprake is van een digitale dreiging of fraude en dat uw geld veilig gesteld moet worden. Dit kan door uw geld over te maken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’, in werkelijkheid een rekeningnummer van de oplichters.

Het komt ook voor dat oplichters om uw inloggegevens of pincode vragen, zodat zij uw geld ‘veilig kunnen stellen’. In een enkel geval vraagt de oplichter u om software te installeren, zodat hij met u mee kan kijken en u kan helpen uw geld veilig te stellen.

Wat deze vorm van oplichting extra gevaarlijk maakt is dat de oplichters soms specifieke gegevens hebben, waarmee ze hun verhaal overtuigender maken. Dit is mogelijk doordat al eerder schadelijke software op uw computer terecht gekomen is, bijvoorbeeld doordat u op een link of bijlage in een valse e-mail heeft geklikt. Ook kunnen sommige gegevens door een datalek in handen van oplichters zijn gekomen.

Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt van bankspoofing?

Wat als u toch slachtoffer geworden bent van bankspoofing?

  • Neem direct contact op met uw bank
  • Doe aangifte bij de politie
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk

 

Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van bankspoofing? Neem dan contact op met de FHD